KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Vissza az előadásokhoz

Odin Teatret

The Tree (A Fa) 12

The Tree (A Fa)

Odin Teatret, Holstebro,  Dánia

Rendező: Eugenio Barba

Dán, olasz, angol, bengál és balinéz nyelven! Figyelem, az előadást a művészek kérésére nem feliratozzuk és nem lesz szinkrontolmácsolás sem. Az előadás szövegkönyvét megtalálják a Szcenáriumban illetve letölthetik honlapunkról.

1 óra 20 perc.

ODIN TEATRET
Az ártatlanok trilógiája
A háború és áldozatainak ártatlansága
Az ártatlan szó vakítóan világos. Nem érezzük bűnösnek magunkat, hiszen tisztában vagyunk azzal, hogy a bűntudat lelkiismeretünk reakciója. Ez a reakció pedig nem kapcsolódik automatikusan a gaztetthez, amit tán jogosnak tartott önvédelemből követtünk el. Nézzünk szembe a háborúval: akár egy tigris ábrázata. 
Ha egy tigris szétmarcangol egy gyermeket, az nyilvánvaló tragédia, ám a tigris romlatlansága nem kérdőjeleződik meg. Az ártatlanság nem számol a károkkal, csupán a szándék tisztaságát követeli meg. A háború harcosai számára ez egybeesik szerepük tiszteletével a küzdelem gépezetében, melynek célja az ellenség megsemmisítése. Általában nem kapcsoljuk az ártatlan kifejezést a háborúhoz, sokkal inkább az áldozatokhoz, akik nem követnek el erőszakot vagy pusztítást. Árvákra, özvegyekre vagy nőkre gondolunk, azokra, akik a háború bűntelenségét saját testükön át tapasztalják. Az Odin Teatret trilógiája az ártatlanság sokféle formáját veszi számba, miközben felteszi a kérdést: talán mindannyian ártatlanok vagyunk?

Trilógia - Első táj: a múlt (1990-2000)

Inger Langstednek

A Történelem fája növekszik: az élet és a halál táplálja.

Körülötte gyerekkatonák és imádkozó szerzetesek táncolnak együtt hadvezérekkel, egy magányos anyával, és egy költő lányával, aki gyerekként arról álmodozott, hogy repül majd az apjával együtt.

Két mesélő mutatja be, és kommentálja a jeleneteket és karaktereket: a szír sivatagban két Yazidi szerzetes elültet egy körtefát, hogy visszacsalogassák az eltűnt madarakat. Nigériában egy anya egy fa árnyékában pihen, amely a felejtés fája – karjaiban egy tökbe rejtve lánya fejét tartja. Egy európai hadvezér elmagyarázza egy afrikai hadvezérnek, hogy miért szükségesek az etnikai tisztogatások – az afrikai ezután emberáldozatot mutat be, hogy a saját gyerekhadseregét sebezhetetlenné tegye, mielőtt harcba indulnak. Egy lány a babáival játszik a fa körül, amit az apja ültetett, amikor megszületett, és azon gondolkodik, vajon a madarak milyennek látják a földet a levegőből.

A Fa (a múlt) része Az ártatlanok trilógiájának (“The Trilogy of the Innocents”), a Nagyvárosok a Hold alatt (The Great Cities under the Moon) (a jelen) és a Krónikus Élet (The Chronic Life) (a jövő) című darabokkal együtt. Ebben az előadásban a Történelem fája végül lehajol a körték súlya alatt és otthont kínál a madaraknak, amelyek a nézők feje fölött szállnak.  De miféle madarak ezek?

 

 

A The Chronic Life című előadás látható volt 2015-ben a MITEM (Madách nemzetközi Színházi Találkozó) programjában is. 

 

Az esemény alkalmából jelentettük meg a Nemzeti Színház Kiskönyvtára sorozatban a Hamu és gyémánt országa című kötetet, amely a 20. század két nagy színházi alkotója, újítója és teoretikusa Jerzy Grotowski és Eugenio Barba írásait tartalmazza. Ld. alább kapcsolódó írásainkat.

Színészek:
Luis Alonso, Parvathy Baul, I Wayan Bawa, Kai Bredholt, Roberta Carreri, Donald Kitt, Elena Floris, Carolina Pizarro, Fausto Pro, Iben Nagel Rasmussen, Julia Varley

 

Színpadkép és világítás: Luca Ruzza, OpenLab Company
Famodellezés és kivitelezés: Giovanna Amoroso and Istvan Zimmermann, Plastikart
Szoftverprogram: Massimo Zomparelli
Jelmezek és kellékek: Odin Teatret
Zenei vezető: Elena Floris
Technikai vezető: Fausto Pro
Bábok: Niels Kristian Brinth, Fabio Butera, Samir Muhamad, I Gusti Made Lod
Babafejek: Signe Herlevsen
Dramaturg: Thomas Bredsdorff
Irodalmi szakértő: Nando Taviani
Szöveg: Odin Teatret
Rendezői asszisztensek: Elena Floris, Julia Varley

Rendező
KA
Kaszás Attila Terem
Eugenio Barba

Eugenio Barba

Eugenio Barba 1936-ban született Olaszországban, és Gallipoliban nőtt fel. 1954-ben Norvégiába emigrált, ahol hegesztőként és tengerészként dolgozott. Közben francia és norvég irodalomból és vallástörténetből szerzett diplomat az Oslói Egyetemen. 1961-ben Lengyerországban rendezést tanult a Varsói Állami Színiiskolában, majd egy év elteltével Jerzy Grotowski-hoz csatlakozott, aki akkoriban a Tizenhárom soros Színház igazgatója volt Opole-ben. Barba három évett töltött Grotowski melett. 1963-ban Indiába utazott, hogy a Kathakali-t, egy, a nyugati világ számára addig még ismeretlen színházi formát, kitanulja. 1964-ben hozta létre az Odin Színházat, ahol az elmúlt ötven évben 76 produkciót rendezett, a kultúrák sokszínűségét hirdető Theatrum Mundi Társulattal kiegészülve. 1974 óta Eugenio Barba és az Odin Színház kifejlesztettek egy olyan egyedi módszert, amely képes különböző társadalmi rétegek és kultúrák, közösségek és intézmények között hidat teremteni egyetlen színházi előadáson keresztül. Eugenio Barbát egyre szorosabb szálak fűzik a budapesti Nemzeti Színházhoz, a MITEM-en 2015-ben zajos sikert aratott The Chronic Life című előadása után 2016 őszén a legújabb darabját The Tree címmel Budapesten mutatta be. 

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország